Петата посока Страница 8 of 18
поради които те все парираха моята инициатива да си говорим на ти и с малки имена. Разбира се, не допусках, че тези причини са от някакво лично естество или се дължат на ксенофобия, на неприязън към чужденците, в каквато пътешественици, наблюдатели, познавачи на бита и душевността на китайците ги упрекват открай време, позовавайки се на проявено спрямо тях високомерие, на грубост от страна на придворни и чиновници, на мандарини и властелини или на пренебрежението, надделяващо над учудването в докладите на пратеници на Поднебесната империя из нашите части на света относно странните нрави и обноски на туземците в Европа, за техния варварски начин на хранене, обличане, увеселяване. Не е без значение и обстоятелството, че чужденците твърде рядко са идвали с (и за) добро в Китай, както и това, че общуването с тях дори в обстановката на мир, на доброжелателство винаги е провокирало населението му с наложителното нарушаване на стереотипи, ковани в течение на столетия, което на свой ред е равносилно на сериозно напрежение, на загуба на физически и психически потенциал, на отклонение от традиция с ролята на своеобразен регулатор, на стабилизатор в обществения и в личния живот, издигана в култ, сам по себе си социологически фактор. Понятието традиция 4 подсказва впрочем тази основна функция и обвързаността на поколенията с опит, предаван по генетичната верига и на различни „етажи“ на съзнанието, масово и индивидуално, а в Китай, където установените норми са всевластни - и в сферата на подсъзнателното, допринасяйки за формирането на изотропна етно-социопсихологическа общност със специфична за нея условност при контактите, със съответната етикеция и модели за стриктно съблюдаване. Тъй че и свежата като праскова Лан, приятно типична за съвременна млада китайка с характеризиращото я съчетание на чувствителност и деловитост, на свенливост и пробивност, на еманципираност и грациозна женственост, и Гу - усърден, скромен, предано отзивчив, и толкова други познати, колеги, придружители през дните на това пътуване сигурно биха приели по-бързо и без задръжки директния, непринуден стил на общуване, ако традицията на клана, схващан естествено в широкия смисъл на социум, не само на семейно-родова единица, не им диктуваше известна резервираност, напълно превъзмогната днес от новите поколения китайци. Комуникация обаче и тогава имаше. Унисонът между този, който говори, и тези, които слушат, я потвърждаваше, както жестовете, съсредоточеността, пестеливата мимика, ласкавото обръщение, комплиментът или евфемистичното омаловажаване на грозното, опасното, нежеланото - нагласата за естетизация на битието и в най-тривиалните му аспекти, за оцветяването му в меката тоналност на любезността, дискретната сдържаност и втория план, самоконтрола, е градивна в съвкупността от психоизразни средства, която е продукт на възпитание, но в качеството й именно на неделима част от ценностна система, възникнала под въздействието на комплекс от социално-нравствени стереотипи и с категоричен превес при цялостната ориентация на обществото, на отделните
Страници
- « първа
- ‹ предишна
- …
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- …
- следваща ›
- последна »