Петата посока Страница 3 of 18
да бъде строг, но безпристрастен както подобава на мислител-наставник с неговия авторитет и ранг, той не дава пряк израз на недоволството си от южняците, размирници с поведение, противопоказно на доктрината му за етическа споеност на управление и подчинение, за ред, тъждествен на ненакърнима йерархия (външна и вътрешна; социална и ценностна), а го замаскира с отчитане на някои техни достойнства („притежават дарба за изкуство, постоянстват в науките, имат милосърдно отношение към изпадналите...“), недостатъчни обаче, за да се изравнят със сънародниците си от Северен Китай, които „многократно ги превъзхождат със своята смелост да посрещат и търпят несгодите.“ Амбивалентните похвали на Конфуций говорят както за неговите обясними предпочитания към тези, които са „умерени по нрав, изтънчени и проницателни в своята вярност към принципа ли“, т. е. към догматиката на трите вида отношения (между владетел и поданик, стар и млад, родител и син) за сметка на „припрените и неблагонадеждните“, така и за смайващия хронообсег на собствената му прозорливост: Сун Ятсен (1866-1925), „бащата на китайската революция“, е роден близо до Кантон, а в източната част на града, сред парк, се издига мемориален комплекс, посветен на загиналите във въоръженото работническо-селско въстание, избухнало през м. декември 1927 г., допринесло за учредяване на Кантонската комуна и макар смазано от китайската реакция и покровителите й отвън (със свирепост, за която известният роман на френския писател Октав Мирбо „Градината на изтезанията“ дава непълна, дори бледа представа), за началото на Втората гражданска революционна война (1927-1937), един от най-решаващите етапи в борбата, завършила с провъзгласяването на народната република 1.
Изобщо и Гуанджоу, и провинция Гуандун, чийто център градът е, никак не са бедни откъм следи за антиконфуциански изблици и настроения на своите жители. По-явни или видими за поглед, подсилен с диоптрите на съответна информация, тези следи обикновено отбиват влагането на алегоричен смисъл в тях, тълкуването им като засекретени символи на непокорството, на неизтлялата жарава на протеста, абсурдно впрочем при тъй оголено покритие на идея и ефект, на решимост и дело: храмът на Конфуций например, построен в града през XVI в., в епохата на династия Мин, бил превърнат от д-р Сун Ятсен в първата школа за кадри на Китайската компартия; други пък, значително по-пресни, отвеждат право към марсовите полета на сблъсъци не от днес, но от вчера, по-точно от снощи, от онова съвсем близко минало, за което китайците дори търсят поводи да говорят с болка и гняв, защото не искат (и не бива) да го забравят. Храмът Дзумяо край Фошан, на двадесетина километра югозападно от Кантон, поразява с шедьоврите на малка пластика от керамика, отрупали огънатите нагоре, „в усмивка“, стрехи на портала, на полуоткрития павилион със светилище и на сцената за театрални представления, но през 70-те години едва оцелял от вандалските погроми на т. нар. „културна революция“. Спасили го група кантонски младежи, които дали отпор на хунвейбините,
Страници
- « първа
- ‹ предишна
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- …
- следваща ›
- последна »